Stewia, zdrowy zamiennik cukru - czy rzeczywiście? Przeczytaj na blogu

Hania
Stewia, zdrowy zamiennik cukru - czy rzeczywiście? Przeczytaj na blogu

Stewia - w poszukiwaniu zdrowej słodyczy.

Jak powszechnie wiadomo, cukier jest nie zdrowy dla naszego organizmu. Warto zatem ograniczać jego spożycie oraz znaleźć zamienniki. Jak dotąd najzdrowszym zamiennikiem okazuje się stewia.

Stewia jest rośliną pochodzącą z Ameryki Południowej. Posiada słodkie liście dzięki zawartości glikozydów stewiolowych, które są około 300 razy słodsze od sacharozy. Liczne badania naukowe dowiodły, że stewia jest całkowicie bezpieczna i nie powoduje żadnych dolegliwości, skótków ubocznych, w tym nie przyczynia się do powstawania chorób nowotworowych. 11 listopada 2011 Komisja Europejska na podstawie otrzymanej publikacji naukowej od ANS (The Panel on food additives and nutrient sources added to food), na drodze rozporządzenia dopuściła stosowanie glikozydów stewiolowych w żywności. Ustalono również dopuszczalne dzienne spożycie nie przekraczające 4 mg na kilogram masy ciała.

Stewię można spożywać w różnych postaciach:

  • w liściach - jako dodatek do napojów słodzących, potraw, sałatek
  • w tabletkach - najlepiej sprawdza się do posłodzenia ciepłych napojów, jedna tabletka zastępuje łyżeczkę cukru,
  • w kryształkach - idealna do napojów, pieczenia i gotowania, nie ma gorzkiego posmaku,
  • w płynie lub jako ekstrakt z liści - trzy krople syropu są równowarte jednej kostce cukru, będzie zatem doskonała do słodzenia napojów i wszelkiego rodzaju słodkich potraw. Ekstrakt można zakupić gotowy lub przydządzić samemu z liści.

Stewia w postaci ekstraktu, w tabletkach czy w liściach posiada charakterystyczny, nieco gorzki smak, przez co nie każdemu będzie odpowiadać, ale będzie świetnym sposobem na polubienie niesłodzonych napojów.

W kuchni, zwłaszcza przy pieczeniu ciast najlepiej skorzystać ze specjalnych przepisów mających w składnikach stewię. Słodzik ten bowiem zachowuje się inaczej niż cukier więc zamiana ich według własnego uznania może okazać się fatalna. Stewia nie karmelizuje się, nie dodaje kruchości, nie jest pożywką dla drożdży.

Zalety:

  • całkowicie natauralna
  • zawiera białko i substancje tłuszczowych, 13% masy popiołu stanowią składniki mineralne m. in. potas, magnez, fosfor, siarka i sód
  • zawira kwas szczawiowy, kwas foliowy i witaminę C
  • nie ma kalorii
  • nie fermentuje w jelitach, nie jest toksyczna, reguluje pracę jelit, leczy niestrawność
  • zmniejsza apetyt na tłuste potrawy
  • normalizuje poziom cukru we krwi, nie podnosi stężenia glukozy i zwiększa tolerancję glukozy, dzięki czemu mogą ją stosować również chorzy na cukrzycę, a nawet jest wykorzystywana jako lek dla cukrzyków
  • obniża ciśnienie krwi u osób z nadciśnieniem, a na osoby z unormowanym lub niskim ciśnieniem nie ma wpływu
  • skutecznie leczy próchnicę zębów i paradontozę, a regularne płukanie jamy ustnej naparem stewii zapobiega osadzaniu się kamienia i osadów na zębach
  • antybakteryjna wykorzystywana w leczeniu skaleczeń, trudno gojących się ran i oparzeń
  • wzmacnia ukłąd odpornościowy, zawiera witaminę C, selen i cynk
  • nie wykazano żadnych skutków ubocznych

Przed zakupem stewii należy zapoznać się z jej składem, aby pominąć te pozycje które dodatkowo zawierają cukry, takie jak dekstroza, fruktoza, maltoza czy maltodekstryna. W składzie powinny znaleźć się wyłącznie składniki roślinne, np. celuloza.

Żródła:

  1. http://stewia.info.pl/
  2. http://rme.cbr.net.pl/index.php/archiwum-rme/441-stycze-luty-nr-59/zioowy-zaktek73/483-stewia-sodycz-bez-kalorii

LOOK FOOD 100g Stewia 10 razy słodsza niż cukierINTENSON 250g Stevin w kryształkach stewia słodzikFRITZ-KOLA 330ml Napój gazowany cola słodzony stewią

Blog Comments powered by Disqus.