Czy smażenie stanie się historią? - Zdrowie od podstaw - porady

Hania
Czy smażenie stanie się historią? - Zdrowie od podstaw - porady

Smażenie na patelni czy gotowanie na parze? Wzrasta świadomość zdrowej diety.

Coraz więcej mówi się na temat zdrowego żywienia i odpowiedniego przygotowywania posiłków. Nie ulega wątpliwości, że dzięki zdrowej diecie uzyskamy lepsze samopoczucie i możemy uchronić się przed wieloma groźnymi chorobami.

Smażenie to obróbka cieplna żywności przy wysokiej temperaturze tłuszczu. W procesie tym zachodzą liczne zmiany chemiczne w tłuszczu i w produkcie oraz wydzielają się niekorzystne dla zdrowia związki. Zmniejsza się ilość wartościowych dla organizmu witamin, kwasów tłuszczowych i białka, które przy tym traci poziom przyswajalności i strawności. Podczas smażenia na maśle lub oleju wydziela się akroleina1, która jest substancją rakotwórczą. Jak widać smażenie na tłuszczu jest niezdrowe, a ponadto kaloryczne, gdyż ubytek wody zastępowany jest tłuszczem.

Smażone potrawy kuszą nas swoim smakiem i zapachem, warto jednak zastępować je innymi formami obróbki cieplnej przygotowywanych potraw. Jeśli nie wyobrażamy sobie mięsa niesmażonego to w pierwszej kolejności powinniśmy wybrać potrawy, przy których możemy zrezygnować z tłuszczu (mięso bez panierki), smażyć w specjalnych naczyniach z wysokogatunkowej stali lub z nieprzywierającymi powłokami „non-stick”, jak patelnia teflonowa, ceramiczna czy granitowa. Smażenie można również zastąpić grillowaniem używając patelni grillowej lub grilla elektrycznego, latem na świeżym powietrzu w miłej atmosferze grilla ogrodowego.

Najlepszym rozwiązaniem jest gotowanie na parze. Takie potrawy zachowują wartości odżywcze, zachowują swój smak i kolor oraz są niskokaloryczne. W ten sposób możemy przygotować nie tylko pyszne warzywa, ale również mięsa. Przepisów jest sporo, warto wypróbować m. in. roladki z kurczaka, nóżki z kurczaka czy rybę.

Gotowanie na parze wymaga jednak zaopatrzenia się w specjalne garnki do gotowania na parze oraz przyswojenia podstawowej wiedzy na temat. Mając odpowiednie naczynie z sitkiem, spód należy zalać niewielką ilością wody tak, aby sitko jej nie dotykało, zagotować, a następnie włożyć przygotowaną potrawę i przykryć. Powstała w garnku para nie osiąga temperatury wrzącej wody więc nie powoduje uszczerbku witamin w produktach.

Jeśli ktoś jest sceptycznie nastawiony to polecam wykonać próbę i kupić najtańszy garnek. Jednak jestem przekonana, że próba zakończy się pozytywnie i wtedy z chęcią sięgniecie po lepsze zestawy, które posłużą Wam kilkadziesiąt lat.

Innym rozwiązaniem jest parowar, w którym można jednorazowo przygotować cały obiad, większe lub mniejsze porcje, jednak polecam sprawdzić, czy w wyposażeniu są tacki ściekowe, dzięki którym skraplająca się para nie spływa na niższe partie.

Zestaw do gotowania na parze to świetny pomysł na prezent ślubny lub inną okazję.

1https://pl.wikipedia.org/wiki/Akroleina

Blog Comments powered by Disqus.